Interesses.nl geeft je tips over heel veel verschillende onderwerpen. Denk hierbij aan Vakantie, Huis en Tuin, Health en Beauty maar ook over zakelijke onderwerpen. Daarnaast geven we een selectie van gerichte aanbiedingen. Heb je zelf een tip mail hem dan naar info@interesses.nl
Veilig Vliegen
Contact
Home  
Categorieën:

Huis en Tuin
Gezondheid en Uiterlijk
Vakantie
Business 2 Business
Werk, Opleiding en Inkomen
Computers en Internet
Auto's en Vervoer
Financieel
Relatie en Gezin

Veilig Vliegen

Gaat u binnenkort –voor de eerste keer– vliegen? Lees dan eerst deze 10 tips hoe u veilig vliegt en met een gerust hart op vakantie kunt gaan.

Tip 1. Vlieg non-stop

De meeste ongelukken gebeuren tijdens het opstijgen en landen. Heel simpel… als je non-stop vliegt, verminder je deze kans. Bedenk wel: vliegen is nog altijd véél veiliger dan auto- en treinverkeer.

Tip 2. Overwin je vliegangst

Vliegangst is een veel voorkomende angst. Je kunt er in meer of mindere mate last van hebben. Turbulentie en onbekende geluiden zijn enkele veroorzakers. Vaak gaat vliegangst gepaard met claustrofobie, controledrang en hoogtevrees. Vliegangst is uitstekend te behandelen. Er zijn diverse cursussen beschikbaar van groepscoaching, individuele begeleiding tot zelfhulp.

Tip 3. Kies voor veilige vliegtuigen

Vliegtuigen voor meer dan 30 passagiers zijn ontworpen en getest op de strengste veiligheidsvoorschriften. Bovendien, in het onwaarschijnlijke geval van een ongeluk, biedt een groter vliegtuig de passagiers een betere overlevingskans. Kies ook voor veilige maatschappijen. Er zijn zwarte lijsten met maatschappijen die je beter kunt vermijden.

Tip 4. Houd je veiligheidsgordel om

Houd de gehele vlucht je veiligheidsgordel om. Dit geeft je extra bescherming als het vliegtuig onverwachts met turbulentie te maken krijgt. Zeker wanneer je gaat slapen is het verstandig om je gordel om te houden.

Tip 5. Beweeg regelmatig

Voorkom eventuele trombose door regelmatig te bewegen. Je kunt oefeningen doen met je voeten, benen en armen. Veel maatschappijen hebben instructiefilmpjes of –kaarten met oefeningen. Alternatief is regelmatig je plaats te verlaten voor een korte wandeling door het vliegtuig. Leg ook niet je benen over elkaar of over een leuning, dit kan je bloedvaten afknellen met trombose gevaar.

Tip 6. Drink verstandig

Alcohol heeft in een vliegtuig een drie keer zo sterke werking als op de grond. Evenals koffie en thee zorgt alcohol voor een uitdrogend effect. Drink dit dus met mate. Vermijd ook dranken met koolzuur want hierdoor kun je een opgeblazen gevoel krijgen. Het beste kun je veel water en fruitsappen drinken. Nog een extra tip: pas op met hete drankjes. Het cabinepersoneel is getraind om koffie en thee in te schenken. Laat je drankje inschenken en veilig overhandigen.

Tip 7. Let op veiligheidsinstructies en –aanwijzingen

Ook al vlieg je vaker; let altijd goed op tijdens de veiligheidsinstructies. De informatie kan per vliegtuig verschillen. Het is belangrijk dat je weet waar de dichtstbijzijnde nooduitgangen zijn. Luister altijd naar de aanwijzingen van het cabinepersoneel. Zij zijn opgeleid om jou veiligheid te waarborgen. Volg aanwijzingen direct op, stel eventuele vragen later.

Tip 8. Voorkom pijnlijke oren

Bij stijgen en dalen kun je last krijgen van druk op je oren. Door tijdens de start en landing kauwgum te kauwen heb je minder last. Ook regelmatig slikken waardoor je oren 'geklaard' worden, kan helpen. Bij verkoudheid kan dit onvoldoende zijn. Gebruik dan spray, om de holten open te maken. Zo blijft vliegen ontspannen!

Tip 9. Breng geen gevaarlijk stoffen en voorwerpen mee

Wanneer je gaat vliegen, krijg je te maken met strenge veiligheidscontroles. Er wordt gecontroleerd op het meenemen van gevaarlijke stoffen en voorwerpen die een gevaar kunnen vormen voor de passagiers, bemanning of de veiligheid van het vliegtuig. Er is een vrij uitgebreide lijst van wat wel en niet mag. Gebruik je gezond verstand en dan snap je zelf ook wel dat je geen ontvlambare stoffen, wapens en scherpe voorwerpen mag meenemen.

Tip 10. Wat kun je doen tegen een jetlag?
Een jetlag is een tijdelijke slaapstoornis die kan optreden bij langeafstandsvluchten.
Je biologische klok raakt van slag. Het probleem doet zich voor als je verschillende tijdzones doorkruist. Hier volgen enkele tips.

Verzet je horloge al bij vertrek naar de nieuwe tijdzone.
Begin uitgerust aan de vlucht. Zorg voor voldoende slaap.
Alcohol, cafeine en nicotine verstoren je slaap.
Een medicijn is er niet echt, hoewel Melatonine het dag-nacht-ritme schijnt te herstellen.
Oostwaarts vliegen geeft meer problemen dan westwaarts vliegen.
Kies bij oostwaartse vluchten voor een dagvlucht.
Gebruik fel licht om je slaap uit te stellen.

Interesses.nl heeft met de grootste zorg de content verzorgd maar is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website!